måndag 4 augusti 2008

Var tog glassen vägen?




När jag var ung för många,långa år sedan fick jag ofta höra saker som: "när du blir stor och betalar för din egen chokladsås får du ta hur mycket du vill på glassen", eller "Om du inte tänker äta upp hela ballerinakexet så får du vara utan-när du blir stor och köper dina egna kex får du äta hur du vill" eller "pengar växer inte på träd"


Nu är jag stor och dränker min glass i chokladsås jag köpt för mina egna pengar, äter bara chokladen av ballerinakexet och slänger den övre och undre delen och känner mig så där härligt nöjd med vuxenlivet.

När jag var ung var jag övertygad om att jag skulle leva på snacks och godis när jag blev stor... och det gör jag också ibland, men de gånger jag äter en påse chips till kvällsmat så känner jag mig inte speciellt nöjd, eller vuxen för den delen. Men jag gör det ändå ibland, bara för att jag kan.
Men pengar växer fortfarande inte på träd...



Ett litet citat ur Blondinbellas blogg idag:
"Har även fått nys om att en second hand butik här har massor av pälsar i deras källare, gissa vem som ska leka runt där nere? (och förhoppningsvis komma hem med både en hel minkfamilj och en blårävsfamilj om jag har tur)"


Verkar vara ett tappert försök att provocera men blir mest bara patetiskt.




Upprörande: Läste på aftonbladet.se om den 10-åriga Michelito som inte får lov att tjurfäkta p.g.a riskerna, vilket Michelito (som redan hunnit döda 60 tjurar) och hans familj tycker är fel.

Upprörande att den unga matadoren, Michelito,
blir upprörd över att inte få tjurfäkta. Upprörande att han slänger ur sig en kommentar som "Det är som att förbjuda ett barn att spela fotboll" Upprörande att någon ens kan komma på tanken att jämföra fotboll med tjurfäktning!

Fotboll är en sport, tjurfäktning är oförsvarligt djurplågeri som för länge sedan borde ha förbjudits världen över.
Upprörande att Michelitos far låter sin 10-åriga son fäktas med tjurar. Även om tjurarna redan är skadade och relativt svaga innan själva tjurfäktandet sätter igång så kan det gå fel. Det har hänt förut att tjuren "vunnit" över matadoren, om man nu kan se det som vinst när antingen den ena eller andra dör.
Hur kan man ställa sitt barn framför en tjur för att fäktas?
Hur står det till i huvudet på en då?

Herregud, jag skulle inte för alla pengar i världen placera min Älskling framför en tjur, oavsett om tjuren var svag, sårad eller rent av döende. Är det verkligen att älska? Att placera sin Älskling, sitt BARN, i den situationen? Att vara redo att göra det för pengar och berömmelse säger rätt mycket om hur man är som person. En sån person förtjänar endast förakt.


Kärlek är mäktigare än pengar, just därför kan kärlek inte köpas.


Min Älskling är värd mer än alla pengar i världen, om den dagen någonsin inträffar då jag sätter mig själv i första hand, hoppas jag någon sparkar ner mig på jorden igen. Älska dig själv, men låt det inte övergå i egenkärlek, egoism. Då har det gått för långt.


"Michelitos far, Michel Lagravere, menar att tjurfäktningsmotståndarna attackerar hans son eftersom Michelito blivit känd i media"
Eller kan det vara så att tjurfäktningsmotståndarna vill skydda tjurarna OCH det 10-åriga barnet i fråga, till skillnad från föräldrarna?





Musiktipset: Alla vägar har sitt pris-Lars Winnerbäck
"Välkommen hit min vän, välkommen hit till himmelen
Alla vägar har sitt pris, så välkommen till världens tråkigaste paradis!"
Att påstå att kärleken mellan djur och människor aldrig kan vara lika stark som kärleken mellan två människor är befängt.










1 kommentar:

J sa...

Ja men det är lugnt, vi är ju unga och friska! Han kan ligga på divanen och titta på medans vi jobbar! SÅ gör vi! =)

"Alla vägar har sitt pris" är helt sjuk bra! =)