onsdag 20 augusti 2008

Fyra år av saknad


















Fyra år sen idag.
Fyra år sen jag fick det värsta samtalet någonsin.
Samtalet att det inte fanns något att göra för min älskade Vilda-mitt allt.
Efter att varit inlagd på djursjukhuset i tre dygn sa veterinärerna att det var dags att låta henne somna.
Dags att ge upp.
Hon låg i min famn när hon fick sprutan, det värsta ögonblicket i mitt liv.
Jag kände livet försvinna ur hennes kropp.
Hon såg ännu levande ut.
Tårar strömmade nedför mina kinder.
Salta, beska, vidriga sorgetårar.

Tiden läker alla sår sägs det.
Men alla sår kan omöjligen läkas.
Det blir lättare med tiden.
med tiden kan man tänka utan att börja gråta.
Minnas de bra stunderna och värdesätta de minnen man har.
Men vetskapen att hon blev så sjuk att hon var tvungen att tas bort på grund av vanlig kattmat lämnar mig aldrig.
Vetskapen att jag var så ovetandes att jag gav henne dödlig mat lämnar mig aldrig.
Borde jag som matte inte ha kollat upp det?
Satt mig in i att vanlig jävla kattmat köpt i vilken mataffär som helst är så skadlig?
Borde jag som matte inte ha kollat upp det?
Satt mig in i det?
Borde inte kattmat förses med varningstext? Som cigaretter?

Denna kattmat kan leda till en långsam och smärtfylld död!!


Jag gör aldrig om det misstaget.
Misstaget att låta en katt äta vanligt torrfoder.
King äter "bra" mat.
Mat som kostar nästan 100 kronor per kilo.
Mat som är värd vartenda öre för att slippa få ett sånt vidrigt samtal igen.
Samtalet att man misslyckats som matte.
Jag älskar dig.
Jag saknar dig.

2 kommentarer:

Sara sa...

naaaw, var inge roligt att behöva ringa till dig och berätta det :( de var de jobbigaste samtalet ja har fått gjort till dig. Saknar henne oxå, lilla vilda. Sen var du aldrig dålig matte heller, Vilda hade en bra matte.

Anonym sa...

Usch vad sorgligt. Tyvärr är det ju så att mataffärs-kattmaten ofta är så mycket sämre än annan mat, främst torrfodret men även våtfodret - bortsett från Mjau konserv som är den bästa för kattens näringsbehov.

Vilken mat var det din stackars Vilda åt? Vilken sjukdom var det hon drabbats av? Hur gammal var hon? Vilken mat får King? Ursäkta alla frågor men jag är mycket intresserad av olika kattfoder och hur bra eller dåliga de är.