lördag 31 januari 2009

Fullärd

Nu är jag färdiglärd. Iallafall fram tills på söndag, inga mer filosofiska tankar får plats i huvudet. Just nu känner jag bara (än en gång) en stark negativ inställning till allt vad filosofer heter.
Jag är trött på Aristoteles och Sokrates, jag skiter i vem som studerat för vem och vem som svamlat ihop vad. Jag är less på att läsa om Aten under dessa herrars levnadstid. Less på att förundras över hur "demokratiskt" det var. Det kan inte kallas demokratiskt, inte ens för sin tid bland alla diktaturer och oligarkier. Hur demokratiskt är det när endast 10% av befolkningen får rösta? Man var tvungen att vara född i staten och även kunna stoltsera med att båda föräldrarna var födda där. Man var tvungen att var en fri man (inga slavar eller kvinnor) osv.
Ja, vi rensar ut "packet" så får "eliten" rösta helt enkelt, sen kallar vi det demokrati.


Jaja, undrar vad vi ska läsa om nästa vecka. Ingen tvekan om att det blir något liknande då vi ännu är inom Moment 1.




Gode min gud, låt moment 1 vara över snart så jag kan få klaga på moment 2

Inga kommentarer: