onsdag 24 juni 2009

Onsdag

Först och främst måste jag upplysa er alla om att Saras mobil funkar igen. Bra bra!
Hon hade tappat den i Lejlos vattenskål vilket tydligen gjort Lejlo väldigt förvirrad, det kan man väl förstå?
Lejlo
Lägger in lite foton på min sambo också, de är mycket vackra. Då han går och lägger sig så tidigt på kvällarna är det ännu ljust ute, tack och lov så har jag en sådan där mörklapp (mörk-lapp... inte mör-klapp) man har för ögonen som han får låna. Ser ni vad det står?
Jepp, Queen of the night står det =)



Nu ska jag snart förbereda maten, igår var jag lat så då blev det bara fetaostsallad med smoothie...
Men idag är jag hurtig samt att jag fann massa broccoli i frysen så jag ska göra broccolisoppa och scones.


What else?
Vandrade ner mot staden förut idag, runt klockan 10, hann väl gå ungefär fem minuter innan svetten rann, hade även tagit det smarta beslutet att gå i ballerinaskor hela vägen *aj, aj*
Vattenflaska hade jag iallafall fått med mig, tur det annars hade jag nog legat avtuppad nånstans vid Länna.
Väl nere på stan gick jag och skrev in mig på arbetsförmedlingen... igen.
Har bestämt mig för att inte studera, känns så fruktansvärt drygt att ha massa lån för småkurser som inte leder någon vart alls.
Så nu är jag pank och fågelfri igen eller vad det heter?
Har inte så många stämpeldagar kvar (70 st) trodde jag hade färre, så då skulle jag i så fall bli inskriven på nån "kurs" på arbetsförmedlingen, men som sagt så sa jag till henne jag pratade med (Karin) att jag hade max 30 och då var det kris att få in mig i något, nu hoppas jag att jag får komma in i nåt sånt även fast jag har så hutlöst många dagar kvar. Ska ner till dem imorgon igen och höra, de måste ha svart på vitt hur många dagar man har (som ett mejl eller fax från alfakassan) och det har jag nu... ett mejl.
I så fall blir det väl som vanligt... ett vuxendagis ungefär, där man sörplar kaffe samt förbättrar sitt personliga brev hela dagarna och får pengar från försäkringskassan.
Annars kan jag eventuellt få praktik någonstans om någon är intresserad, tydligen hade arbetsförmedlingen fått lite extrapengar till detta.
Funderar på att höra med Uniguide eftersom jag skickade in en spontanansökan till dem höromdagen och fick till svar att de just nu inte anställer folk men att de ska börja rekrytera i slutet av juli och ska kalla mig på intervju då och i augusti ska de anställa 30-50 personer. Om man får praktik där kan de ju få ha en gratis i två månader, det är ju bra... men samtidigt kanske de inte gillar att lära upp folk en i taget utan att de vill ha en jätteklump med 30-50 förvirrade gotlänningar och lära alla samtidigt. Återstår att se.

Fick även svar från ett annat jobb jag sökt att de ska kalla mig till intervju i slutet av juli. Om jag skulle få det jobbet innebär det att jag kommer "gå på gatan" och skramla en röda korset-bössa och samla pengar... så då får ni vara givmilda. Inte världens roligaste jobb kanske (särskilt inte vintertid) men det var fast lön och det är mitt enda krav just nu känns det som.

Karin erbjöd mig även en personlig coach, det måste vara något nytt för det har jag aldrig hört talas om förut. Tackade ja till erbjudandet, kan ju vara bra att ha en coach som stöttar en, självförtroendet har ju en tendens att kunna dala en bra bit när man varit arbetslös och sysslolös en längre tid.

Tyvärr har nya regeringen ändrat så att man nu för tiden bara får 65% jämfört med vad man får när man stämplar om man har praktik eller går kurs hos arbetsförmedlingen.
Än en gång är det bevisat, Ingenting har förbättrats sen vi bytte regering.

Hur som helst blev jag kvar hos fröken Karin i en hel timme, hon var mycket trevlig så det är dumt att klaga. Annars brukar man kunna bli ganska nedstämd efter ett besök hos arbetsförmedlingen, men inte idag.
Jag gick vidare till Mekonomen och tog en kaffe medans Daniel åt lunch, sedan erbjöd han mig skjuts hem och det tackade jag glatt ja till... vägen till stan var jobbig nog och mina fötter är ännu ömma.

Nu måste jag verkligen börja med maten.
Tjipp





1 kommentar:

sara sa...

"men samtidigt kanske de inte gillar att lära upp folk en i taget utan att de vill ha en jätteklump med 30-50 förvirrade gotlänningar och lära alla samtidigt." HAHAHAHA kan se det framför mig :D. Lycka till syster med att hitta jobb :D:D (jag hade lätt anställt dig)